Drømmen om langtur ble først sådd i Paris i 2000 under en lysbildefremvisning med vin og god mat hos noen gode venner. Beslutningen om å gjennomføre vår egen langtur til Kariben ble gradvis tatt i 2007/2008. Datoen ble satt til 1. juli 2010. på denne bloggen kan du følge oss på vår ferd - vårt eget eventyr!
mandag 23. mai 2011
Mot Falmouth
Vi har nå ligget på Azorene i ca en uke, slappet av og sovet, vasket tøy, handlet mat, fikset småting på båten, gått på eggen rundt vulkan-krateret på Faials høyeste fjell (ca 1000m høyde - 8km fot-tur), og venter nå på værvindu for å dra videre.
På båten fant vi, når vi dykket ned, en taukveil rundt propellen som etter all sansynlighet har forårsaket ulyder/vibrasjoner på propellakslingen. Vi fant samme type tau rundt vindroret etter ca 10-12 dagers seilas på veien hit, og det stemmer ikke så værst med tidspunktet vi fikk ulyder i aksling. Så jeg håper dette nå er ok!
Det viste seg å være en liten lekkasje i lokket til et filter før vannpumpa som ga luft i systemet og førte til at pumpa gikk hele tiden uten å få opp trykket. Lokket er nå tettet. Motorolje og filter, fuelfiltre, samt gearolje er byttet, vi har hatt rigg sjekk og skrudd fast blokka til spinnakeren i mastetoppen og festet vindmåler-giveren som begge hadde løsnet. Reveline til rev 2 er byttet, og nye genovaskjøter er anskaffet. Greit å ha gjort slike ting før man drar ut på havet. Det eneste som står igjen er å fylle diesel. Tilsammen 500 liter skal bunkres før vi drar, men i går var pumpene tomme! Håper det ordner seg i dag. Frivind har gitt foreløpig klarsignel til å seile i morgen. Det blir da motorseiling rett nord i 1 - 2 dager før det blir ok vind for seiling mot NØ noen dager, før det så antagelig blir litt ruskete mot slutten. Vanskelig å forutsi eksakt mer enn 5 - 6 dager fremover.
De fleste norske båtene går i morgen og onsdag. Noen til Falmouth, noen mot Irland. Vi drar til Falmouth er planen nå, og regneer med å bruke ca 9 - 10 dager avhengig vær og vind.
I dag er det bachalao party på brygga for alle norske båter, og vi må nok være med selv om bachalao ikke er livretten etter matforgiftningen i Porto sist sommer.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar