Akkurat nå seiler vi fra en godt over 100 fot 2-master skoleskip (Ketch?) som heter Argus med 22 mann ombord og 3 seil oppe. Tror ikke de er helt utlært enda! Men hoi som det går. Vi har 2 rev i storseilet og innrullet genova, og gjør godt over 7 knop i skjærende platt lens på 17 - 22 knops vind. Det kommer squal på squal med 30 knop + vind i kastene og regn. 3m bølger og rotete sjø. I hele natt har det blåst friskt og rullet slik at søvn må vi ta igjen når det roer seg litt. Men Gunnar koser seg til rors når det blåser litt! Vi startet natten med håndstyring - Windy (vindroret) er ikke samarbeidsvillig med mye bølger bakfra, men gikk etterhvert over til autopilot. Når farten i lange perioder var oppe i 8 - 10 knop gir slepegeneratoren bra med strøm.
Men altså; vi er halveis fra Jomfruøyene til Azorene! Hurra! I dag kl 13 (karibisk tid) har vi seilt 9 døgn og vil ha seilt over 1200 nm. Rett på mål er det nå ca 1100 nm igjen, estimert til å skulle ta 8 -9 dager. Så halveis er et definisjons spørsmål; tid eller avstand, rett linje eller utseilt? Men okke sånn er vi nå (over) halveis! (Posisjon kl 12 karibisk tid = 18 norsk tid) er 28 gr 28' N og 47 gr 47' W.
Det spådd bra med vind ut dagen, men vi har litt problem med å holde ønsket kurs på 60 gr pga vind retning. Det går fortere og er mer behagelig med mer skjæring på 50 gr. Frivind kommer med en langtidsværmelding i morgen hvor spørsmålet er om vi ønsker en ubehagelig kurs med kryss og mye vind og bølger rett i mot resten av turen, eller en mer behagelig rute med svakere vinder og mer motorseiling. Alle de 4 norskke båtene som seiler i følge velger den behagelige rute. Med 360 l diesel igjen bør vi kunne kjøre 6 - 7 dager for motor på 5 knop dersom vinden skulle svikte helt, forutsatt at det ikke blir for mye mot strøm. Hittil har vi faktisk hatt mer medstrøm enn motstrøm selv om alle kart historisk viser at vi er midt inne i et stillebelte med motstrøm. Er vi inne i et unntaksår værmessig eller har ting begynt å endre seg i forhold til de store værsystemer?
Alt vel med båt og mannskap!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar