I går kl 19 (karibisk tid) kom vinden tilbake, og kl 20.00 var den etablert på 20 knop fra Ø og vi stoppet motoren. Nå blåser det fortsatt 15 - 20 knop fra Ø og det vi den fortsette med helt inn til Faial/Horta. Det er svell fra N og vindrevede bølger på 2,5m fra Ø, så det er rotete sjø og umulig å kjøre mot mål; både pga bølger og vind selvfølgelig. Vi får en hard kryss inn, men ferieavløser Gunnar koser seg!
Vi seiler nå 6 - 7 knop + med full genova og 3 rev i storseilet på 35 gr sann kurs, mens direkte kurs mot mål nå er over 60 gr. Planen er å slå i morgen tidlig, og jeg håper vi da bare har 150 nm igjen. Mao har vi fortsatt 2 døgn igjen, kanskje pluss noen timer. Vi ruller inn litt på forseilet om natten for å i det hele tatt få sove og taper da både høyde og fart. Natten er imidlertid et noe forskjøvet begrep når vi fortsatt følger karibisk tid. Tror vi må flytte frem klokken 3 timer i dag mot UTC - 1 som er lokal tid på Azorene, for å få tilpasset natten til mørket. I natt ble det lyst kl 0230 etter våre klokker. Men at vi nærmer oss nordlige breddegrader er helt klart; i natt var det 15 - 16 gr C, og nå i full sol er det bare 20 gr. Det er kaldt i 20 knops motvind!
Alt vel ombord, men det skal bli bra og komme frem til Horta snart!
Seilingsruten videre er ikke helt klarlagt enda: Om det blir direkte Falmouth, eller om vi kan seile innom La Corona og så krysse Biskaia derfra. Alt avhenger av været.
Hva med å seile dirkte til Cherbourg etter Azorene. Stor og flott havn,lett tilgjengelig hele døgnet. Veldig grei å navigere i også nattestid. Stor yttermolo som gir rikelig plass til å områ seg videre på vei inn i den neste. Ingen sluser, så det spiller ingen rolle hvordan tidevannet er... Sissel
SvarSlett