Det ble banke kryss i går med mye vind (20 knop) og rotete bølger, men silke kryss i natt. Fin kurs mot mål (ca 50 gr) og ikke så store bølger, og vi har holdt 7 knops fart med 2 rev i stprseilet og litt innrullet genova. Vinden har vært ca fra N. Nå har vi fætt 14 - 17 knops vind fra NØ slik som meldt, mao rett i mot, og kjører motor på 3 knop for å lade batterier og vente på Jazz og Fryd. Jazz fikk trøbbel med inn- og utrulling av genovaen i går ettermiddag og måtte opp i masta for å kappe fallet. Det er nå i orden igjen, men det tok noen timer, og de ligger ca 17 nm bak oss. Ellers hadde mange av de norske båtene tekniske problemer inn mot Azorene pga mye sjø/bølger og vind på kryssen inn de siste dagene; mange fikk f.eks røket wire-kordeller på stagg og vant og måtte bytte disse i Horta. Andre har fått ødelagt seil, interiør, ror-deler og autopiloter. Vi har vært relativt heldige så langt, men må reparere genova i neste havn da den har begynt å revne i UV kanten i akterliket. Mye slitasje med sol, salt og vind!! Vinden skal i dag synke til 4 - 10 knop, og jeg skal da benytte anledningen til å etterfylle diesel. Så skal vinden snu på Ø, SØ og så 14 - 17 knop fra S/SØ, og vi kan begynne å seile direkte mot mål igjen på slør/lens. Det blir herlig - så lenge det varer. Vi venter nå i spenning på dagens værmelding om vi blir rutet mot Falmouth eller mot La Corona. Vi har både pund og euro, så begge deler går bra!
Båtene foran oss har hatt mye vind og kryss store deler av veien, og mer vind i mot er meldt i Irskesjøen og ut gjenmnom den engelske kanal. Så det gjelder å finne/velge den enkleste, og mest behagelig vei!
Eli er bedre av sjøsyken, og jeg regner med at hun er bra igjen til kvelden. Med bare 2 ombord blir det konstant (grov)trimming av seil etter som vinden snur, soving og nattevakter, mat, fylling av diesel, sjekk av rigg og skjøter etc, og så alt omigjen. Så det er best at begge er friske og våkne!
Sjekk av værmelding og skriving av blogg over satelittlf blir rene avveksling!
Ingen båter å se, men vi kan høre noen på VHF. Alt vel ombord.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar