lørdag 11. desember 2010

Dag 21 lørdag 11/12

Det ble 2 spridde forseil i går ettermiddag, genova 1 på spinnaker bom, og genova 3/hardværsfokk spridd ut på blokk på storseilsbommen. Butterfly!! Det fungerrte fint gjennom nartten. Men da vinden hadde løyet satt vi spinnaker i grå-lysningen i dag, og den sto fint med bra fart 8 - 10 knop, i noen timer i ca 14 - 19 knops vind. Så kom der en mørk sky, vinden økte, ingen vet helt hvor mye, og etter 4 -5 broacher på kort tid bestemte vi oss til å reve i tide, men dengang ei. Det ble en hard tørn for å fa dævelskapet ned. 135 m2 er mye i 30 - 35 knops vind og bølger. Spinnakeren revnet i bras-hjørnet, begge bras-skjøtene forsvant ut på havet, men vi fikk til slutt spinnakeren, eller det som var igjen av den, ned i luka bak til salongen. Det var det vi fikk av spinnaker-kjøring for denne gang. 
Så var det raskt opp med butterflyen igjen, og det blir nok seilføringen inn til mål, hvis ikke vinden endrer seg igjen, og det gjør den nok. Men med all tid tapt til seilskift og kluss er håpet om å nå mål 13/12 svunnet. Men 14 desember er også en fin dag og komme til Karibien på!
Det har vært noen harde tørner underveis, og for en stund siden gikk vi ned til 2,5 rekker på vakt på dekk og til å styre. Astrid valgte å gå under dekk til bysse tjeneste. Hun byttet styrevaktene med Herreavdelingen som på sin side var over seg av begeistring over å slippe middag og oppvask. Den nye vaktordningen fungerer meget godt, og alle er fornøyd! - inkl. rederparret som også får servert mat fra den nye stuerteten og byssepiken! Hun komponerer de lekreste retter fra lageretr i skutebunnen og baker brød, og alt er jubel!! 
For å få nok å spise og drikke kjøpte vi inn mat og drikke til 3 uker pluss noen dagers ekstra sikkerhet. Vi baserte oss ikke på at det kunne bli fisk underveis. Det fikk bli bonus. Etter at vi helt enkelt på noen få minutter dro opp 6 fisk til middag en dag i starten har vi faktisk ikke prøvd snøret; Vi har vært for opptatt av den store passat jakten! 
Siden vi er 6 personer ombord ble det anselige mengder mat og drikke vi skulle handle inn og stue vekk: 2 liter drikkevann til hver pr dag ga 150 stk 2-litere. I tillegg hadde vi 630 liter vann på 2 tanker til kaffe, the og matlaging. All kroppsvask gjøres i saltvann på badeplattform bak. Når det gjelder mat kjøpte vi mye fersk frukt og grønnsaker på grønnsaksmarkedet i Las Palmas som holder meget god kvalitet og har holdt seg utrolig bra. Resten hermetikk.
Av diesel hadde vi 200 liters tank pluss 100 liter på kanner, og det har vært helt ok. Vi kjørten noen timer med fremdrift i lange helt stille perioder, og har ladet litt batterier. Men hovedkilde for strøm er DuoGen slepegenerator (meget god!), vsom også kan brukes som vindgenerator når vi ligger på svai, pluss 100 W sol-celle panel. Dette gir stort sett den strømmen vi trenger. Dog ikke til autopilot. I det været vi har hatt har vi ikke fått vindroret til å fungere optimalt, og det har blitt stort sett bare håndstyring hele veien. Derav noen tunge vakter.  
4 x 2kg gass har også vært rikelig! Vi har ikke brukt 2 enda.
Det er dypt i Atlanterhavet; ca 4000m pluss, enda har noen lagt ut 4 vær-bøyer her på kjetting. To av dem har vi passert på 5 -7 nm avstand, en har vi forut nå.  At disse virker kan Oddmund F i HSF/Julaften bevitne; han sendte oss observasjoner (vind, temp, & bølgehøyde bl.a) fra the West Atlantic Weather Bouy som stemte bra med det været vi observerte ikke så langt unna!
Alt vel ombord om vi ser bort fra enkelte fall skader pga rulling som brist i div. ribbein (koldjomfru Astrid) og halebein (Jo), samt små svi-fiksjons-brannskader pga tau som fyker til værs (Bjørn).
Bruk hansker og hold dere fast!  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar