mandag 2. mai 2011

2/5: 5 dag på havet

Søndagen ble en herlig dag på fjorden! Alle friske, sol, og jevn vind på 9 - 13 knop fra Ø/ØSØ gjennom hele dagen! Vi seilte ca 6 - 7 knop for fulle seil med 60 - 70 gr sann vindvinkel vhja vindroret (nå døpt til Windy) på sann kurs 30 - 35 gr. Alt det tekniske fungerer utmerket ombord! Det ble tid til både lesing og filosoferinger, pluss en episode av Dicki Dick Dickens. Takk til Tom for fin bok; Withbread around the world med Inovation Kværner av Knut Frostad.  Jeg tror vi drøyer noen år med å melde oss på der. Ev. interesserte mannskap kan melde seg på bloggen!
En bedre fiskemiddag ble inntatt i kveldsolen fra terassen med uskjenert utsikt mot vest.
Fløte seilas ble nevnt noen ganger! Flott!
Vi hadde fått værmelding som sa at vinden ville dø ut i løpet av natten, og helt riktig; kl 23 var vi nede i 0 - 5 knop fra alle/ingen kanter, og vi startet motoren med kurs 74 gr mot et way point vi har fått fra Mads i Frivind: 27 gr. 30' N og 50 gr. W. Så nå ligger vi i stillebeltet og håper ikke det varer så alt for lenge. Vi ønsker heller ikke å komme for langt nord i denne fasen pga et lavtrykk som vil kunne ligge 100 - 200 nm nord for vårt seilingsområde. Men for å få gunstig vind (det er spådd 15 - 20 knop fra NV! fra i kveld) motrer vi i 5 knops fart mot nevnte WP. Nå kl 10.30 lokal tid (16.30 norsk tid) har vi følgenbde koordinater; 25 gr 24,8' N og 060 gr 01,7' W. Det er rart å se havet ligge helt paddeflatt på alle kanter!
Eli og jeg har inntatt herreavdelingens (Hans og Tom) lugar akter styrbord, og det var utrolig hvor stor forskjell det var å sove der når vi krysset i 25 knops vind og 3 - 4 m bølger i mot i forhold til å ligge i forpiggen som vi gjorde andre veien! At det gikk an å sove i forpiggen i kryss med kuling er helt utrolig! I akterlugaren var det under samme forhold nesten helt rolig! 
Vi skal fylle litt diesel nå på formiddagen, og er spent på dieselforbruket. Vi hadde tilsammen ca 500 liter, og har kalkulert med at vi bør kunne ha et forbrukl ved 1400 - 1800 omdreiinger på 2,5 - 3 l/t. 
Fortsettelse følger.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar