søndag 3. juli 2011

Siste etappe; Danmark - Horten. Reisen er slutt!

Fra Kiel gikk turen raskt opp mot Skagen. Alle planer om på ny å besøke det Syd Fynske Øhav med bl.a. Æreskøbing ble forlatt, og i stedet prioriterte vi værvindu nordover og tidlig hjemkomst. En overnatting i Assens (lørdag til søndag) på veien, og så en effektiv nattseilas direkte opp til Skagen i nesten vindstille. Vi ankom Skagen mandag formiddag 27/6 etter 170 nm og tykk tåke utenfor Fredrikshavn. Da var det greit å ha radar og AIS! I Skagen ble det så klart at enten kunne vi benytte oss av sydøstlige vinder på rundt 20 knop dagen etter, eller så måtte vi vente noen dager på nytt gunstig vær. Valget var lett!

Vi dro opp seil tirsdag morgen og hadde en kjempefin lens hjemover i sol og nydelig vær. Det syntes vi at vi hadde fortjent! Vi var hjemme igjen i Horten tirsdag 28 juni kl.23.30 etter 1 år med Jolly Sailor på havet.

På gjestebrygga i Horten sto så Mats og Marius samt Jørn og Kari klare med Champagne og velkomst.

Veldig hyggelig!

Jolly Sailor derimot hadde aldri vært i Horten eller Norge før, så det gjenstod et besøk hos tollvesenet i Sandefjord. Det var verken en enkel oppgave å bli enig om hvor mye jeg skulle betale i mva, eller å få betalt. Men i løpet av 72 timer var en bankremisse stablet på beina og overlevert damene på tollkontoret. Nå gjenstår bare en takst for å fastslå hvor mye slitasje det faktisk blir på en seilbåt i løpet av 12 mndr helkontinuerlig seiling i sol og hardt vær, og dertil fradrag i moms.

Torsdag kveld rakk vi også en snartur inn til Aker brygge hvor Jolly Sailors Atlanterhavs-mannskap med fruer hadde avtalt en mimre-kveld og middag. Det ble et hyggelig, og for mannskapet overraskende, gjensyn med crewet; Hans, Tom, Bjørn, Astrid og Gunnar. De hadde nemlig ikke fått det med seg at vi faktisk hadde kommet hjem.
En fin avslutning på en utrolig flott tur! Takk for hjelpen til alle som har vært med oss!
Slutt! Fin! The End!

mandag 27. juni 2011

Mot Kielekanalen

Torsdag 23 juni var det på nytt tid for en lang etappe med nattseilas, og kl 6.30 startet vi den møysommelige turen tilbake ut fra Terscelling i motstrøm og ut til den engelske kanal på vei mot Brunsbüttel og Kielekanalen. En seilas på 165 nm. Vi hadde heldigvis medstrøm nesten hele veien nordover, men reltaivt lite vind, så vi motorseilte mesteparten av veien. Vel fremme i Brunsbüttel neste morgen var det bare å komme seg inn i Kielekanalen og motre de 50 - 60 nm mot Kiel. Fint vær og avslappende dag etter en ny slitsom nattseilas. Vi begynner å bli trette og slitne, og småsyke/forkjølte av lite søvn og mye kalde netter.
Kanskje derfor vi er litt uheldige?

Fra Kiel begynner så siste etappe oppover gjennom Danmark mot hjemlige farvann. S/Y Oda sa vi farvel med i Kielekanalen, mens vi holder følge meed S/Y Jazz en stund til før de setter kurs mot Bergen. Hyggelige reisefølge gjennom flere mndr!
25 juni har vi vært ute 1 år. En flott tur med masse fine opplevelser, men nå er det på tide å komme seg hjem!

Dover til Den Helder og videre oppover de Frisiske øyer

Vi krysset den engelske kanal søndag 19 juni på brukbar værmelding etter 1 døgns venting i Dover med sterk kuling/liten storm, men fikk på nytt 30 - 35 knops vind med en gang vi gikk ut av havnen. Heldigvis er kuling bedre på lens enn på kryss, så vi hadde en fin seilas på ca 185 nm over kanalen og oppover den franske, belgiske og nederlandske kyst helt opp til Den Helder, en marineby i innledningen til de Frisiske øyer litt nord for Amsterdam. Der ble et nytt gjensyn med Jazz og Oda, men kun kort opphold.

Allerede mandag morgen seilte vi videre til Terschelling, en ny Frisisk øy med masse gamle hollandske kanalbåter. En kort dagsettappe på 45 nm for å komme litt nordover før nytt uvær satte inn, men med sterk motstrøm innover den godt merkede leden tok det hele dagen. I Terschelling, som er en hyggelig liten by med en meget overfylt havn i sesongen (iflg Pilot boken), var det musikk- og teaterfestival denne uken - Ural tror jeg den heter, så turistsesongen hadde begynt, og vi hadde store problemer med å få plass. Men vi var der en dag og 2 netter mens vinden på nytt blåste oppimot nærmere 40 knop inne i havnen, og koste oss med gatekonserter, gateteater og restaurantbesøk med Oda og Jazz.

Trivelig!

lørdag 18. juni 2011

Dover

Torsdag morgen fikk vi en lokal Yanamar serviceforhandler til å ta 1000 timers service på motoren. Selv om vi har seilt største delen av tiden blir det også mye bruk av motor på en slik langtur. Så torsdag formiddag seilte vi ut fra Portsmouth på kulingvarsel (Gale force 8 warning), men med vinden i ryggen var det helt ok. (Det ble bare force 7 heldigvis). Vi fikk 30 - 35 knops vind umiddelbart, og valgte en nattseilas direkte til Dover. Etter 6-7 timer fikk vi medstrøm, vinden løyet ned mot 25 knop, og vi ankom Dover kl 05.30. En herlig unnavinds-seilas med kun genova delvis godt innrullet, og vi unnagjorde 110 nm på under 15 timer. (Uten bruk av motor selvfølgelig!)

Dover er en gammel engelsk/fransk "kongeby" (Henry 2), og vi har vært på slotts/festningsbesøk i dag.

Vinden har vært oppe i over 40 knop rett utenfor havnen, og med tildels kraftige regnbyger og dårlig sikt har det vært en fin dag på land! Hvis det løyer i morgen seiler vi videre mot Ijmuiden utenfor Amsterdam i morgen formiddag (ca 165 nm). Pga lavvanns-sluser her i marinaen åpner ikke havnen før kl 11.30 i morgen tidlig. Vi gruer oss litt til å krysse kanalen her på det smaleste pga heftig trafikk både av ferjer og hurtigbåter over til Calais, og vanlig lastebåter opp og ned kanalen, men det bør gå bra i dagslys. Også kysten utenfor Belgia bør tilbakelegges i dagslys pga mange sandbanker i kanalen. Men det hele er avhengig av at de avlyser videre kulingvarsler over 40 knop, så vi får se i morgen. Vi har ikke så dårlig tid, selv om hjem til 1 juli har blitt et mål.

Portsmouth

Det ble Portsmouth nest stopp. 75 nm motorseiling fra Cherbourg og ankomst tidlig tirsdag kveld. Her traff vi igjen S/Y Oda som hadde middagen klar! Flaks for oss og stor takk til Liv Marie!
Herfra tok vi toget til Bursledon hvor den kjente puben Jolly Sailor ligger og hadde oss en bedre lunsj.

En fornøyd Jolly Sailor!

En liten kikk på flaggskipet til admiral Nelson (Victoria) ble det også tid til.

Admiral nelson ligner til forveksling på en annen captain vi har hatt endel kontakt med i det siste året.... Kan det være en reinkarnasjon??

Planene videre er Brighton eller Dover direkte - avhengig av været.

søndag 12. juni 2011

Cherbourg

Etter 26 timers seilas i mest medstrøm var de 180 nm fra Camaret unnagjort, og vi klappet til brygge i Cherbourg tidlig lørdag morgen. Denne gangen seilte vi sammen med Jazz som vi også har gjort mange ganger på denne turen. I 2006 seilte vi samme turen med Dufour 385, men hadde da 3 overnattinger underveis. Så dette bærer preg av transport etappe. Vi er på vei hjem!
Her er det fortsatt kaldt; 10 - 12 gr.C og øs, pøsende regnvær. Langt fra sommer!
I dag (søndag) har det også blåst kuling, så vi har slappet av med vifteovn ombord. Cherbourg er en stor, men hyggelig by med kjempestor og fin marina/havn. Blir været bedre i morgen seiler vi over til Isle of Wight eller Southampton (ca 80 nm). Planen er å ta en pint øl på pubben Jolly Sailor før vi haster videre nordover. Jazz seiler imidlertid videre nordover frankrikekysten, og vi sier farvel for denne gang. Takk for hyggelig selskap så langt, god seilas videre, og god bedring til Ole Jakob Mr.Nelson!

torsdag 9. juni 2011

Camaret sur Mer, Bretagne

Da ble det Camaret sur Mer i Frankrike som ble første havn på fastlandet. Og det er ikke noe dårlig valg! Fin havn i koselig, liten by. Mandag morgen 6/6 kl.0630 etter 9 døgn i sjøen (8 døgn og 19 timer) var vi fast ved brygge. Og det var deilig! Jolly Sailor ligger midt på bildet omtrent samme sted som sist.

Vi har nemlig vært her med båt en gang før i 2006 når vi hentet den forrige Jolly Sailor (Dufour 385) i La Rochelle, men det var kun en kort 1 natts stop-over. Så nå har vi gått tur i området og utforsket byens restauranter litt bedre.

Og de kan trygt anbefales.

Det er godt selskap og veldig sosialt her på brygga i Camaret med 5 norske båter; Jazz, Fryd, Avventura og Viking Crusader, men herfra skilles våre veier.
På bildet representanter fra Viking Crusader og Fryd.

Vi måtte sove, hvile, vaske, tørke og reparere litt båt før vi nå igjen kan seile videre; genovaen måtte til seilmaker for en liten reparsjon, og linen til genovarullen var utslitt og måtte byttes. Planen er å seile videre forbi kanaløyene (Gernsey og Jersey) til Cherbourg i morgen tidlig. Det er ca 180 nm, og tar 1 drøyt døgn. Vi må ha medstrøm rundt odden og i sundet rundt Bretagne, og drar tidlig i morgen tidlig sammen med Jazz. De andre norske båtene drar oppover Irske sjøen.
Så får vi der se når vi kommer til Cherbourg om vi drar over til Southampton eller Brighton, eller fortsetter på den franske siden oppover kanalen.
Alt vel med oss ombord!

søndag 5. juni 2011

Søndag 5 juni kl. 13 UTC; under 1 døgn igjen

I skrivende stund kl 13 UTC er det under 1 døgn igjen til vi er inne i Camaret sur Mer i nærheten av Brest. Vår posisjon er 48gr 05' N og 07gr 20' W, og vi ligger ca 100 nm rett V om innseilingen til Brest. Vinden har løyet noe i forhold til i går, og vi har rullet ut genovaen helt. Det skal etter siste væroppdatering være 20 - 26 knop i hele dag til det løyer ned til 10 - 15 knop når vi nærmer oss land, men nå er det bare 14 - 18 knop. Vi seiler fortsatt med 7 knops fart med 3 rev i stor'n. Siste døgn fikk vi utseilt nærmere 180 nm, så det hjelper å få vind i seilene!
Ankomsten til Camaret 6 juni er nøye planlagt og tilrettelagt for å kunne feire Espens 27 år bursdag på land! (Vi ringer når vi kommer til brygge, er fortøyd og nydusjet.) Skulle ikke forundre meg om det blir en fransk skalldyrsrestaurant i kveld; vi er veldig motivert for å feire noe nå. Og hva er vel bedre enn eldste guttens bursdag kombinert med å ha kommert vel frem?
Det var en strevsom dag på havet i går, og jeg gruet meg litt for å lage middag, om jeg husker gårsdagens blogg riktig. Og så trådde jammen Eli til med en utmerket grønnsakssuppe med kjøttboller som jeg tror holder til i dag også! Herlig!
Elis sjøsyke er helt sikkert over for denne gang (varer "bare" 1 -2 dager hver gang), og nå er det vel mer fare for havnesyke når vi kommer frem! Alt vel ombord!

lørdag 4. juni 2011

Lørdag 4 juni 14.30 UTC, 2 døgn igjen!

Jeg glemte å ta med hjemmestrikkede ullsokker i gårsdagens anbefalinger. Eneste som holder i våte seilerstøvler på kalde føtter.
Sælbuvanter duger imidlertid ikke. Eneste som holder her er tykke, orrange gummihansker, type fisker.
Kun kort blogg i dag. Det er slitsomt med kuling i mot flere dager i strekk. Vanskelig å skrive på PC, og jeg gruer meg til å lage middag. Vi seiler 7,5 - 8 knop rett øst i 2 -3m krappe bølger i rotete sjø og konstant mye krengning. Umulig å gå uten å holde seg for med minst 2 hender. Alt løst blir kastet veggemellom. Nå kl.14.30 er vår posisjon 48 gr N og 11 gr 05' W. Vinden er 22 - 26 knop og kommer nå fra NNØ, hvilket egentlig vel skulle bety en slør, men det føles som kryss. Hvilket igjen betyr at det kunne være værre! I morgen øker vinden med 1 - 2 knop sier Mads.
Hilste akkurat på en møtende engelsk seilbåt som kom fra Jersey og skulle til Azorene. Vi ønsket hverandre god seilas videre!
Vi har ca 260 nm igen til et WP ved innseilingen til Brest, og håper å være fremme i Camaret mandag morgen.
Båten seiler meget godt i denne vinden, selv med 3 rev i storseilet og mye innrullet genova! Jeg fikk vindroret til å virke suverent på kryss i går morges, og det er herlig. Ikke bruker det strøm, og ikke knirker det!
Vi har fått en meget irriterende, høy knirkelyd i rorkvadranten eller i wirene til og fra ratt/rorkvadrant som det er umulig å sove til. (Anderledes - mye høyere - enn den vi hadde over andre veien for de som måtte huske det.) Så nå sover vi godt om natten uten knirk, uten autopilot. Alt vel ombord, men vi ser frem til å komme til land nå. Dette er en maraton og en utholdenhetsprøve!

fredag 3. juni 2011

Fredag 3 juni kl. 12 UTC

Da har vi slått over til BB halser og seiler tilnærmet rett mot mål: Brest (eller Camaret sur Mer). Posisjon nå kl 12.UTC er
48gr. 05' N og 15gr. 26' W, og vi har ca 430 nm igjen å seile inn til Camaret, hvilket vil si 3 døgn. I går hadde vi meget fin fremdrift for seil med 3 rev og fart på 7 - 8 knop og fin kurs, men i natt snudde vinden mot NØ og lagde litt problem for både fart og kurs. Men nå går alt så meget bedre! Hver utseilt nm går direkte mot mål! Vinden skal snu enda mer mot N, og da bør vi kunne få en rom kryss (slør?) inn siste 2 dagene. Kuling fra siden er betraktelig å foretrekke fremfor kuling rett i mot!
Jo hadde et lite uhell ned trappen i går, mistet balansen i det vi traff en kjempebølge og endte opp på kartbordet med en liten brist i et ribb-ben. Ikke akkurat gunstig med 2-3 dager med kuling i vente, så vi håper på slør! (Ikke farlig - gjør bare vondt!)
Hvis noen har tenkt å seile denne ruten så har vi et godt råd: Ta med masse ull tøy! Har dere en bestemor med ekte, gammelt ull tøy: mammelukker, stilongser og trøyer; ta det med, stapp ned i bunnen av båten og glem det til dere skal hjem igjen. Det er fryktelig kaldt om natten!
Men altså, tross forventet kuling og små-bristne ribb-ben; Alt vel ombord, stemningen er god, kun 3 dager igjen til land, og Biskaia er da også tatt!